پنجشنبه 15 آذر 1403  
آشنایی با دانشگاه
1400/3/23 یکشنبه














1400/3/23 یکشنبه
هدفهاي مهم دانشگاه
  1. مشاركت در همگاني‌سازي آموزش عالي و ارتقاي سطوح علمي و فرهنگي جامعه
  2. فراهم نمودن امكان ادامه تحصيل براي افراد شاغل و خانه داري كه قادر به تحصيل در دانشگاه‌هاي سنتي نيستند
  3. كاهش موانع و ارائه امكانات براي ادامه تحصيل دانشجويان در تمامي مقاطع تحصيلي داخل و خارج از كشور
  4. راه‌اندازي بزرگترين شبكه آموزش الكترونيكي براي تمامي مقاطع تحصيلي
  5. فراهم نمودن امكان بهره‌مندي از كليه پتانسيل‌هايي كه در سيستم‌هاي آموزشي سنتي ناديده گرفته شده‌اند
  6. تامين بخشي از منابع انساني كارآمد مورد نياز كشور، به ويژه در مناطق محروم
  7. ايجاد همكاري‌هاي علمي به منظور مرتفع نمودن مسائل اجتماعي
  8. برگزاري دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت و بلند مدت براي افزايش دانش و مهارت داوطلبان
  9. امكان تحصيل داوطلبان بومي در محل سكونت
  10. جذب منابع انساني بومي در مراكز و واحدها به عنوان كاركنان و اعضاي هيات علمي
 
وظايف اصلي دانشگاه
  1. پذيرش و آموزش دانشجو در كلية مقاطع تحصيلي (دكتري، كارشناسي ارشد، كارشناسي و كارداني)
  2. ايجاد زمينه براي ادامة تحصيل افرادي كه در نظام آموزشي متعارف به سادگي  امكان‏پذير نيست.
  3. ايجاد و به‌كارگيري نظام آموزش نيمه حضوري مجازي و آموزش از راه دور راديو وتلويزيوني
  4. ايجاد زمينه مساعد براي ارتقاي دائمي و به هنگام كردن سطح دانش نيروهاي كارآمد جامعه.
  5. ايجاد زمينه‏هاي مناسب براي دستيابي به دانشهاي جديد و توليد علم
  6. گسترش سطح دسترسي به آموزش عالي در اقصي نقاط جهان به خصوص براي ايرانيان و فارسي زبانان علاقه‌مندان به جمهوري اسلامي
  7. همكاري در ايجاد زمينه‏هاي مناسب براي مشاركت همگاني در توسعة فرهنگي جامعه و گسترش كمي و كيفي آموزش عالي
 
برنامه‌هاي آتي دانشگاه در بعد بين المللي
  1. پذيرش دانشجوي دانشگاه مجازي به زبان فارسي
  2. راه‏اندازي پيام‏نور راديو و تلويزيوني و توسعة آموزش عالي
  3. توسعة همكاريهاي بين دانشگاهها و تربيت دانشجوي  تحصيلات تكميلي
  4. پذيرش دانشجوي بدون كنكور در واحدهاي برون مرزي، مناطق آزاد تجاري
  5. ايجاد شعبات دانشگاه در خارج از كشور با همكاري دانشگاههاي خارجي
 
 برنامه‌هاي ارتقاي كيفي دانشگاه
  1. توسعه و گسترش و ارتقاي دوره هاي تحصيلات تكميلي
  2. بازبيني كتب و تحول محتوايي كتب در راستاي برنامه ريزي درسي رشته‌ها و گرايشهاي تحصيلي در مقطع كارشناسي دانشگاه
  3. جذب كادر علمي تمام وقت و غير تمام وقت و ارتقاي سطح تحصيلات و مرتبه دانشگاهي آنها
  4. اصلاح آيين نامه هاي آموزشي، پذيرش و انتقال دانشجو و آيين نامه فعاليتهاي علمي استادان
  5. اصلاح نظام مديريت در دانشگاه پيام نور
  6. هويت بخشي به دانشجويان و اعضاي خانواده پيام نور و اعتلاي نام دانشگاه پيام نور در جامعة علمي فرهنگي كشور
  7. تلاش براي ايجاد فضايي معنوي تر براي دانشگاهها و تحولات بلند مدت معرفتي ـ فرهنگي دانشگاه  از طريق تحول محتوايي در  رشته هاي علوم اجتماعي و انساني.
  8. معيار سازي آزمونهاي ورودي و امتحانات دانشجويان دانشگاه و كاهش عوارض اجراي آزمونهاي غيرمعيار
 
برنامه‌هاي توسعه كمي دانشگاه
  1. استفاده از ظرفيتهاي  آموزش عالي قابل استفاده و اشباع نشدة بخش دولتي، اعم از مراكز آموزشي وابسته به دستگاههاي اجرايي و دانشگاههاي دولتي و بخش خصوصي قابل دسترسي، براي توسعه برنامه‌هاي دانشگاه پيام‌نور
  2. توسعه ظرفيت آموزش الكترونيكي و تكميل دانشستان در مقام  مكمل نظام آموزش نيمه حضوري دانشگاه پيام نور و برپايي دانشگاه مجازي پيام نور
  3. استفاده از قابليتهاي راديو و تلويزيون و ماهواره براي آموزش رشته هاي عمومي دانشگاه
  4. ايجاد و گسترش رشته هاي جديد علمي در كشور
  5. توسعة دوره هاي رشد و تربيت مديران مورد نياز كشور
  6. گسترش مراكز  بين المللي و مرزي پيام نور در مناطق آزاد، مناطق مرزي و شعبات خارج از كشور
  7. ايجاد دوره ها و مقاطع تحصيلي ويژه براي ساير دانشگاههاي دنيا در حوزه هاي زبان و ادبيات فارسي، فلسفه و الهيات
  8. سازماندهي براي ايجاد دانشگاههاي نيمه حضوري استاني
  9. برنامه‌ريزي درسي در مقطع كارشناسي، بر مبناي الگوي چند بخشي پودماني به منظور اجراي اقتصادي برنامه‌ها و تسهيل دسترسي همگاني به آموزش عالي در اقصي نقاط كشور
  10. تأمين منابع مالي مورد نياز براي طرحهاي توسعه‌اي ، امور جاري دانشگاه و مديريت مالي بر آن.
1400/3/18 سه‌شنبه
درباره دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور در سال 1367 پس از تجمیع امکانات دانشگاه آزاد ایران و ابوریحان بیرونی، به عنوان تنها دانشگاه آموزش باز و از دور در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. مدارکی که این دانشگاه به دانشجویانش اعطاء می‌نماید معتبر و هم تراز مدارک دیگر دانشگاه‌های دولتی است. پیام نور فعالیت آموزشی خود را با پذیرش اولین گروه دانشجویی در 5 رشته تحصیلی و در 28 مرکز آغاز کرد. دانشگاه پیام نور علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری که سالیانه توسط سازمان سنجش برگزار می‌گردد؛ از طریق برگزاری دوره‌های فراگیر نیز دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه در حال حاضر دارای 495 مرکز و واحد در سراسر کشور است که به شکل استانی در 31 استان ساماندهی شده‌اند و نیز دارای یک مرکز برون مرزی تحت نام دفتر برنامه ریزی و هماهنگی مراکز بین‌الملل است که در سازمان مرکزی مستقر می‌باشد. تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه در رشته‌های مختلف قریب به 4 هزار نفر و تعداد دانشجویان قریب به 430 هزار نفر است.
 آموزش باز و از دور
آموزش باز و از دور،‌ نظام آموزش نوینی برای سامان دادن به فرایند یاددهی- یادگیری است که یک مرکز آموزشی از طریق کاربرد رویکردهای مختلف و استفاده از یک یا چند رسانه، آموزش دانشجو را انجام می‌دهد. شیوه آموزش باز و از دور، عمدتا با توجه به ویژگی‌های اقلیمی، ‌اقتصادی و جمعیتی کشورها شکل گرفته است. این نوع آموزش که به صورت مکاتبه‌ای از اواخر قرن 19 میلادی در اروپا و امریکا شروع شد، با ویژگی‌های کنونی خود، ‌از اواسط دهه شصت میلادی در اروپا اشاعه و گسترش یافت.
این نظام با تکامل سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکل امروزی رایج شد. آموزش باز و از دور با بهره‌مندی از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و مشارکت یادگیرندگان فرایند یادگیری را با آسان‌تر می‌کند.
بیانیه ارزش دانشگاه
دانشگاه پیام نور، دانشگاهی است با هویت اسلامی- ایرانی که برای ایفای نقش و مسئولیت خود در جهت تحکیم جایگاه علمی و پژوهشی در میان دانشگاه‌های باز و آموزش از دور دنیا به گسترش رشد و تعالی تقوی و فضائل انسانی، ارتقاء علمی و پژوهشی، تعمیق جنبش نرم افزاری، امید بخشیدن و گسترش دامنه دانش، یادگیری در همه جا، همه وقت و برای همه در محیطی ایمن و مبتنی بر عدالت در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در سطح ملّی و جهانی اهتمام می‌ورزد.
چشم انداز دانشگاه
دانشگاه پیام نور در افق 1404 دانشگاهی با ویژگی‌های ذیل است:
  1. توسعه یافته، پویا، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی ایران و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی- ایرانی
  2. توانا در تولید، انتشار و حفظ دانش و پژوهش‌های متکی بر آموزش‌های نیمه حضوری، باز و از دور و توانمند در راستای حل چالش‌های جهانی
  3. پویا در جهت جذب نیروهای خلاق و نخبگان علمی و پژوهشی
  4. جامع و فراگیر در گستره سرزمینی و فراسرزمینی منطبق با استانداردهای جهانی
  5. دارای تعامل سازنده و مؤثر با مراکز علمی جهان در زمینه علم و فناوری و پژوهش براساس مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران
نگاهی به شهرستان مرند
سابقه تاریخی
بر اساس تحقيقات تاریخی، مرند در اقتدار کلده و آشور مرکز مهمي بوده است. به روايتي کلمه مرند در زبان ارمني به معناي دفن يا دفينه است که گويند مرند محل دفن نوح پيغمبر است و بنا به قولي محل دفن مادر نوح پيغمبر مي باشد. مورخان قديم نوشته‌اند که مرند پايتخت واسپورگان در دوره ساساني بوده و بقاياي آتشکده‌اي در تپه خاکستري مرند مي‌تواند دليل آن باشد. در تواريخ قديم نقطه‌اي که از لحاظ جغرافيايي منطبق با سرزمين مرند بوده به نام‌هاي مورندا و مانداگارانا معروف بوده و نشانه‌هايي ازتمدن ساساني و مادها در اين منطقه وجود دارد که از طرف بسياري از مورخان تاييد شده است. بطلميوس جغرافيدان معروف يونان از اين منطقه بنام مانداگارانا ياد مي‌کند که منطبق بر مرند امروزي است.
موقعیت جغرافیایی
شهرستان مرند با وسعت 3286 كیلومتر مربع (7.2 درصد مساحت استان) در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان جلفا، از سمت شرق با شهرستان‌های ورزقان، از سمت غرب با استان آذربایجان غربی و از سمت جنوب با شهرستان شبستر هم‌مرز است.
تقسیمات کشوری
طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان مرند دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های دولت‌آباد، بناب، کشکسرای، میشاب، زنوزق، هرزندات غربی و هرزندات شرقی) و یامچی (شامل دهستان‌های ذوالبین و یکانات)، 5 نقطه شهری به نام‌های مرند، بناب، زنوز، کشکسرای و یامچی و 121 آبادی می‌باشد.
جمعیت
براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1390، جمعیت شهرستان مرند در حدود 239209 نفر (6.4 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 124323 نفر برآورد شده است. جمعیت شهری این شهرستان 148875 نفر و جمعیت روستایی آن 90334 نفر و تعداد خانوار آن 69512 خانوار است.
اقلیم و آب و هوا
وجود آب و هواي معتدل سرد و همچنين نامناسب بودن بارش سبب شده كه پوشش گياهي این شهرستان نیز از آب و هواي آن تبعيت نمايد. بدين معني كه اگر بارش و ميزان نزولات هوا متناسب باشد پوشش گياهي بهتر رشد كرده و در غير اين صورت وضع پوشش گياهي  مطلوب نخواهدبود. پوشش گياهي اين منطقه از نوع استپ بوده و در بهار رويش گياهي به مدت 11 روز تمام مناطق كوهستاني ميشاب و ساير مناطق را مي پوشاند ارتفاع گياهان تا 60 سانتي‌متر نيز مي رسند. شهرستان مرند در منطقه كوهستاني قرارگرفته و بيش از دوسوم مساحت آن اراضي ناهموار تشكيل مي دهد. بنابراين ارتفاع اراضي جلگه‌اي از سطح دريا بين 900 تا 1500 متر متغير بوده كه ارتفاع پست‌ترين نقطه در دشت يكانات از سطح دريا 900 متر و در مرتفع‌ترين نقطه يعني قله ميشاب (ميشو) بالغ بر 3125 متر مي‌گردد.
وضعیت اقتصادی
اقتصاد مرند بيشتر بر پايه کشاورزي استوار است. تمام منطقه مرند بنا به شرايط طبيعي، برای دامداري، کشاورزي و باغداري مناسب مي باشد. این شهرستان با دارا بودن حدود 11 درصد كل اراضی باغی استان، ظرفیت بالای تولید عسل، ظرفیت بالای تولیدات دامی به ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز، پتانسیل مناسب دامپروری، 9 معدن فعال، مزیت نسبی در تولید محصولات كانی غیرفلزی و واقع شدن در مسیر راه آهن سراسری كشور به اروپا، قفقاز و آسیای مركزی، پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن و صنایع تبدیلی كشاورزی دارد.
در سال‌هاي اخير به علت کاهش آب سفره‌هاي زيرزميني کشاورزان تدابيري جهت تطبيق باشرايط آب و هوايي انديشيده و براي مقابله با خشکسالي وکمبودهاي آب زراعتي تحول نويني در نوع کشت محصولات ابداع کرده‌اند. از آن جمله مي‌توان به کشت زعفران که در اقتصاد کشاورزي به گياه طلایي مشهور است اشاره کرد. اخيرا به صورت گسترده در دهستان بناب واقع در شرق مرند ترويج گرديده و از مرغوبيت و معروفيت خاصي برخوردار شده است. صنعت مرند با ايجاد شهرک صنعتي درقسمت شمالي و با رغبت بخش خصوصي نویدبخش چشم‌انداز درخشانی است. با راه اندازي واحدهاي صنعتی در این شهرک و سرمايه‌گذاري هاي صنعتي جديد اميد مي‌رود گام مهمي در رفع بيکاري و اشتغال‌زايي جديد برداشته شود.
نقاط تاریخی و دیدنی
مسجد جامع مرند (مربوط به قرن 8 هجری)، کاروانسرای مرند (در 23 كيلومتري مرند مربوط به قرن 8)، مسجد بازار مرند، امامزاده احمد و امامزاده ابراهيم، آبشار عیش‌آباد (در قسمت کوهستاني ميشو غربي در نزديکي روستاي عيش‌آباد
1399/6/19 چهارشنبه
1398/6/5 سه‌شنبه


 
برگزیده ها
بيشتر
اطلاعیه

 
بيشتر
همایش
بيشتر
 

 

 

 
 
 
 
اخبار
بيشتر
آموزش الکترونیک
بيشتر
فناوری و پژوهش
بيشتر
آلبوم تصاویر
بيشتر
برنامه ریزی درسی
بيشتر
فرهنگی
بيشتر
آموزش های آزاد
بيشتر
مراکز
بيشتر